De hertenweide in Park Sonsbeek

Een herfstdag in Park Sonsbeek Arnhem

Gwendolyne 30 oktober 2015

Op loopafstand van Station Arnhem Centraal vind je Park Sonsbeek. Een enorm stadspark dichtbij het centrum. Het is een park met veel hoogteverschillen, vijvers, lange paden en een hertenweide. Ieder stukje van het park is bijzonder en er valt veel te ontdekken. Naast een mooie groene omgeving zijn er ook nog een aantal oude gebouwen te vinden in Park Sonsbeek. In de herfst kleurt het park in herfstkleuren: Oranje, geel, rood en af en toe nog wat groen tussendoor. Het is een mooi gezicht en daarom trekken veel gezinnen er op uit om even te genieten van de natuur. En dit was precies wat wij ook gingen doen!

Het nieuwe station van Arnhem

Het was een mooie zonnige herfstdag en wij zijn in de trein gestapt om te gaan wandelen in het groene Arnhem. Lekker onbezorgd een dagje weg met de trein! We kwamen aan op het nieuwe station van Arnhem. We hadden gehoord dat de nieuwe stationshal erg mooi moest zijn. Toen we uit de trein stapten keken we ons ogen uit! Wat een mooi gebouw. Op dit moment werd er nog gebouwd, maar het zag er al prachtig uit. Er zaten al diverse winkels in het gebouw en een NS medewerkster vertelde ons dat er binnenkort ook een VVV op het station komt, ideaal. We vroegen haar welke kant we op moesten naar Park Sonsbeek en ze wees ons de weg naar de uitgang ‘Sonsbeekzijde’. Logisch dat we de andere kant op moesten, de naam zegt het al!

Molenplaats Sonsbeek

We kwamen aan bij de Molenplaats Sonsbeek, een bezoekerscentrum waar je meer informatie kunt vinden over het park. Er zaten mensen gezellig buiten een kopje koffie te drinken en te genieten van het mooie weer. Wij vroegen naar een wandelroute door Park Sonsbeek en zijn daarna op pad gegaan. Toen we de hoek om liepen kwamen we het eerste leuke plekje al tegen, een waterrad! De St. Jansbeek, tegenwoordig de Sonsbeek genoemd stroomt hier dwars door het park. Bij de oude Molenplaats was er een kleine waterval die daarna onder ons doorliep naar de andere kant van het pad. Kinderen gooiden er herfstbladeren in om te zien of ze er aan de andere kant ook weer uit kwamen. “Yes! Kijk mam, daar zijn ze!” Tijd om verder te lopen en het park te gaan ontdekken.

Park Sonsbeek in herfstsferen

Langs het water, wandelden we verder Park Sonsbeek in. We kwamen bij een vijver met een grote fontein. Aan de andere kant van de vijver zag je het herfstbos. De bomen werden verlicht door de zon die er precies op stond, waardoor de warme kleuren nog feller werden. Kinderen renden over de paden en over de bruggetjes. Ze hadden de tijd van hun leven, lekker ravotten in de natuur! Verderop zwommen twee zwanen in alle rust in een kleinere vijver. Toen we weer een stukje verder omhoog liepen kwamen we uit bij weer een nieuwe vijver. Het is leuk om te zien dat alle vijvers in Park Sonsbeek met elkaar verbonden zijn door watervalletjes. Zo kwamen we uit bij de grote waterval. Kinderen renden er heen en wilden allemaal zo dicht mogelijk in de buurt komen van het kletterende water. Je kon zelfs onder de waterval doorlopen, niet door het water, maar onder de rotsen door. Nadat we een paar foto’s hadden gemaakt liepen we verder naar de vijver bovenaan de grote waterval.

De grote vijver zat vol met eenden, grote witte ganzen, meerkoetjes en noem maar op. Om de vijver stonden bankjes om even te genieten van de prachtige omgeving. We besloten dat dit de plek was om even uit te rusten. Aan het water waren kinderen de eendjes aan het voeren en met elkaar aan het spelen tussen de herfstbladeren. Verderop hoorde je een jongetje: “8… 9… 10! Wie niet weg is, is gezien!” In Park Sonsbeek kun je als kind ook heel goed verstoppertje spelen, zeker in de herfst wanneer je je kunt verstoppen tussen bergen met bladeren! Maar ook dikke bomen of de nog groene struiken zijn een leuke verstopplek.

Wie als eerste kan fluiten met een eikeldopje, wint een prijs!

Nadat we zelf -en de eendjes ;-)- gesnoept hebben van al het lekkers dat we mee hadden genomen wandelden we verder Park Sonsbeek in. We liepen helemaal om de grote vijver heen en gingen daarna verder omhoog het bos in. De herfstbladeren dwarrelden naar beneden en je moest uitkijken dat je geen eikels op je kop kreeg! Gelukkig waaide het helemaal niet hard, dus de schade viel mee. Toen we door het bos liepen zagen we een moeder met vier jongens de dopjes van eikels oprapen: “Wie als eerste kan fluiten met een eikeldopje, wint een prijs!” De moeder deed het voor en de jongens dachten het ook wel even te kunnen doen. Dat viel vies tegen, maar uiteindelijk lukte het bij één van hen. We liepen verder en konden het niet laten om dit natuurlijk ook zélf even te proberen. Ik kreeg er echt geluid uit hoor, alleen wat geblaas en daar bleef het bij! Geen prijs voor mij…

Herfst Park Sonsbeek Arnhem

De ijskelder

Op een gegeven moment wisten we niet welke kant we op moesten. Gelukkig staan er door het hele Sonsbeek Park bordjes die je de weg wijzen naar de bezienswaardigheden. Zo stond daar ook een ijskelder op. We waren wel benieuwd wat dit was. Helaas konden we er niet in, maar via een gat aan de bovenkant konden we toch nog even  in de ijskelder kijken. Later zijn we bij de Molenplaats gaan vragen naar de ijskelder en het blijkt dat je er wel in kunt als je dit vooraf aangeeft. De ijskelder werd vroeger gebruikt voor het koel houden van dranken en voedsel van de familie De Smeth. In het boekje over de ijskelder kun je meer lezen over hoe de kelder is gebouwd en hoe deze werd gebruikt. (vanaf pagina 20).

De hertenweide

We wandelden weer verder door Park Sonsbeek. Door het bos komen we uit bij een hut met daar omheen een ijzeren hekwerk. Ik ben wel benieuwd wat hier te vinden is en we besluiten om om het hek heen te lopen. Ineens schieten er zo’n 10 hertjes langs ons op! Nu wisten we het, dit is de hertenweide vanaf de achterkant gezien. Boven op de heuvel staat de boerderij en de plek waar de hertjes hooi komen eten. Met de herfstzon die door de bomen scheen, was het een prachtig gezicht. Er stond één mannetjes hert tussen die duidelijk op zoek was naar een vrouwtje. Hij rende achter ze aan en maakte harde geluiden, ook wel ‘burlen’ genoemd. Het was een mooi schouwspel!

Hertenweide Sonsbeek

De Witte Villa

Na een tijdje naar de hertjes gekeken te hebben, was het tijd voor een warme chocomel met slagroom. Vlak bij de hertenweide staat de Witte Villa. We ploften moe maar voldaan neer op het terras voor Villa Sonsbeek en bestelden onze warme dranken én een heerlijk stuk appelgebak. Voor de villa ligt de Lazy King. Kinderen klimmen er op en trappen voor op het veld nog een balletje. Iedereen geniet van deze mooie herfstdag in Park Sonsbeek en wij komen even bij na een gezellige wandeling. Vanaf de Witte Villa heb je een mooi uitzicht over de weide richting het centrum van Arnhem. Zo kun je pas écht zien, hoe dicht het groen en de stad bij elkaar liggen.

Voor ons werd het weer tijd om de trein terug naar huis te pakken. We liepen weer richting de Molenplaats en kwamen hier langs het Nederlands Watermuseum. Buiten waren kinderen het spelen met zelfgemaakte zeilbootjes in een lange waterbak. Het zag er leuk uit. Volgende keer dat we gaan wandelen in Arnhem gaan we hier zeker een bezoekje aan brengen! Misschien maken we in het voorjaar wel een mooie lentewandeling door Arnhem. Voor nu is het nog nagenieten van de herfst in Park Sonsbeek…

Gerelateerde artikelen

Ontdek de Romeinen in Nijmegen
Gwendolyne 26 november 2015

Nijmegen is de oudste stad van Nederland, gesticht door de Romeinen rond 10 voor Christus. Ze noemden de stad Oppidum Batavorum, dat eigenlijk 'versterkte plaats van de Bataven' betekent. In deze blog neem ik je mee naar een stukje geschiedenis van de Romeinen in Nijmegen en laat ik je zien waar je nu die Romeinse tijd kan beleven!

Drie opvallende kastelen in de regio Arnhem Nijmegen
Gwendolyne 30 november 2015

De provincie Gelderland kent een rijke historie. Wij nemen je mee terug naar de Middeleeuwen, de tijd waarin de grote lokale machthebbers burchten en later kastelen laten bouwen, de graafschap en later Hertogdom Gelre ontstaat en de tijd waarin handel en ambacht in opkomst waren. Steden zoals Arnhem en Nijmegen werden de basis voor een stedelijke samenleving zoals wij deze nu nog kennen. In deze regio zijn ook nu nog opvallende kastelen te vinden, met ieder hun eigen verhalen. Wij lichten er drie voor je uit die zeker een bezoek waard zijn: Kasteel Doorwerth, Kasteel Hernen en Kasteel Doornenburg.

Een bijzondere tentoonstelling in het Nationaal Bevrijdingsmuseum 1944-1945
Gwendolyne 08 december 2015

Vandaag neem ik jullie mee naar een bijzonder museum in (mijn woonplaats :) ) Groesbeek. Het Nationaal Bevrijdingsmuseum 1944-1945. In dit museum waan je je in het verleden. Je beleeft Nederland en Europa tijdens de laatste jaren van de Tweede Wereldoorlog. Terwijl je door het museum wandelt ruik je de typische jaren ’40 geuren, kun je originele filmbeelden bekijken of luister je naar de toespraken van toen. De muziek neemt je mee terug in de tijd. En door al deze indrukwekkende middelen, ziet werkelijk iedereen hoe belangrijk onze vrijheid is, voor zowel jong als oud.

Gwen is de vrouw achter de social media accounts van Regio Arnhem Nijmegen (Facebook, Twitter en Instagram). Tevens trots inwoner van een parel in het Rijk van Nijmegen: Groesbeek!