Het muZIEum in een nieuw jasje

01 september 2017

Bezoekers een ervaring bieden die nog meer tot de verbeelding spreekt. Dat wil het muZIEum bereiken vanuit haar nieuwe pand aan de Ziekerstraat, midden in het centrum van Nijmegen. Op 1 september begint het muZIEum daar aan haar nieuwe toekomst.

Totaalbeleving
Alle bezoekers starten op de nieuwe locatie met de Blikopener. Via een koptelefoon luisteren zij naar deze 3D-audioshow, die meer vertelt over het muZIEum en meteen duidelijk maakt hoeveel alle andere zintuigen over de wereld vertellen. Daarna gaan zij met een blinde of slechtziende gids op pad. Deze beleving geeft hen letterlijk een kijkje in de wereld van blinden en slechtzienden en is én blijft dan ook het centrale onderdeel van een muZIEumbezoek. In de twee donkerbelevingen ervaren bezoekers volledige blindheid. Kiezen zij voor Expeditie ribbelroute, een unieke wandeling door het bruisende centrum van Nijmegen, dan simuleert een virtualrealitybril diverse oogaandoeningen. In beide gevallen vertelt de gids uit eigen ervaring. Na deze beleving kunnen bezoekers op het interactieve doe-plein aan de hand van onder meer spelletjes en apps nog meer ontdekken over blind- en slechtziendheid. Daarnaast biedt het muZIEum diverse arrangementen en worden er tijdens vakanties extra activiteiten georganiseerd voor het hele gezin. Verder heeft het nieuwe muZIEum een ontvangst- en workshopruimte, waar scholen onderdelen van het speciale educatieprogramma kunnen volgen. Bedrijven kunnen deelnemen aan een teamuitje in het donker.

Kansen en mogelijkheden
De nieuwe locatie is elke dag geopend. Een eigen pand betekent bovendien dat het muZIEum verder kan werken aan vergroting van het aanbod en kwaliteitsverbetering. Ook ruimere openingstijden behoren tot de mogelijkheden. Het muZIEum krijgt door een eigen pand een eigen gezicht en wil een vertrouwd onderdeel worden van de levendige binnenstad en zal ook actief samenwerkingen zoeken met ondernemers uit het centrum. De eerste gezamenlijke actie staat al gepland: mensen die het muZIEum tussen 1 en 17 september bezoeken, krijgen zolang de voorraad strekt een bon voor een gratis ijsje bij IJssalon Vincenzo, de nieuwe overburen.

De afgelopen 5 jaar
Op 20 augustus 2012 opende het muZIEum haar deuren in de Stadsschouwburg Nijmegen. Met succes: het muZIEum lanceerde onder meer een derde beleving en bezoekersaantallen groeiden naar 36.500 in 2016. Samen met de momenteel 42 blinde en slechtziende medewerkers en meer dan 30 vrijwillige krachten legde dit een solide basis om het aanbod steeds verder uit te bouwen. Nu, vijf jaar later, zijn er in de Stadsschouwburg geen mogelijkheden meer om door te groeien en het aanbod goed aan te laten sluiten op de wensen van de bezoekers. Een eigen locatie is daarom een logische stap om zich verder te kunnen ontwikkelen.

Toekomstvisie muZIEum
Het muZIEum ontvangt geen structurele subsidie, maar door de samenwerking met onder andere het Oogfonds, de Rabofoundation en de stichting Volksbelang van 1895 is het toch mogelijk dit grote project te realiseren. Het muZIEum heeft de ambitie om zich te blijven ontwikkelen en wil samen met partners nieuwe en verrassende sociale en culturele activiteiten blijven organiseren die bezoekers nog verder onderdompelen in de wereld van het niet-zien. Een speerpunt is het vergroten van de arbeidsparticipatie van blinden en slechtzienden. Indirect via bewustwording bij bezoekers en direct doordat het muZIEum door de beoogde groei op de nieuwe locatie meer werkgelegenheid voor blinden en slechtzienden kan creëren.

comments powered by Disqus