Van bron tot kraan

Type: Wandelroute
Afstand: 7.0 km

De geschiedenis van het Romeinse aquaduct van Berg en Dal gaat terug tot de Bataafse Opstand in het jaar 69. In dat jaar verkeert het Romeinse Rijk in een chaos. Vier generaals roepen zich uit tot opvolger van de gehate keizer Nero, die gedwongen zelfmoord heeft gepleegd.

Elke generaal neemt zijn legers mee naar Rome om de concurrentie te bestrijden. De noordgrens van het Rijk is dan nauwelijks meer bewaakt. Batavenleider Julius Civilis maakt daar handig gebruik van en ontketent een opstand. Een jaar later is het echter alweer gedaan met de opstand.

De nieuwe keizer Vespasianus stuurt enkele legioenen naar het noorden en laat het Tiende Legioen achter in Nijmegen. Ze vestigen zich in 71 op het terrein van de Hunerberg in het huidige Nijmegen-Oost.

De legionairs hoeven niet of nauwelijks te vechten en worden daarom ingezet voor allerlei klussen, zoals de aanleg van wegen, huizen en openbare gebouwen, vooral in de nieuwe stad Ulpia Noviomagus in Nijmegen-West.

Door de bedrijvigheid in de enorme aardewerkfabriek op de Holdeurn in Berg en Dal, kunnen de legionairs hun legerkamp herbouwen in steen. Door de grote hoeveelheid soldaten en de honderden paarden zijn de waterputten niet toereikend.

De romeinen zijn behoorlijk kieskeurig op het gebied van hygiëne, ze behouden van vers water het liefst uit bronnen. Daarom beginnen ze aan de bouw van een waterleiding (aquaduct). Het aquaduct van Berg en Dal maakt deel uit van een grote familie van aquaducten in het voormalige Romeinse rijk.

Praktische informatie
De route is bewegwijzerd en voorzien van bordjes met links naar de website www.aquaductgroesbeek.nl.

De route loopt niet 'rond', het is daarom raadzaam om gebruik te maken van het openbaar vervoer. Vanaf station Nijmegen bij lijn 8 richting Berg en Dal, uitstappen halte Bisschop Hamerlaan (eindpunt). Voor het begin van de route loop je 150 meter in de rijrichting van de bus, en steekt ter hoogte van no. 125 de weg over.

Afstand
7.0 km

Dit ga je zien

Startpunt: 6572 Berg en Dal
Eindpunt: Berg en Dal

Beschrijving

Download het pdf-bestand voor uitgebreide informatie en verhalen over gebouwen en andere bezienswaardigheden die je tijdens de route tegenkomt.

• Je begint de route op de Oude Kleefsebaan.
  • Volg het trottoir in de rijrichting. Eerste straat rechts (Kerstendalsweg).
  • Na huisnummer 16 rechtsaf het betegelde pad in.
  • Einde weg links (Lijsterweg), meteen rechts (Merelweg).
  • Aan het eind van de Merelweg rechtdoor, over de heuvelrand. Naar links het Kerstendal volgen tot het uitzichtplatform.
  • Vanaf het uitzichtplatform weer de heuvelrand oversteken. Als het te steil is even het pad doorlopen, dat gaat wat gelijkmatiger.
  • Nachtegaalweg omhoog volgen.
  • 1e straat linksaf (Kerstendalseweg), 1e straat rechtsaf (Patrijsweg), einde weg linksaf (Watertorenweg).
  • 1e straat rechtsaf (Uilenputweg), 1e straat rechtsaf (Bosweg), helemaal door tot hek, daar linksaf (pad).
  • Bij kruising rechtsaf (Meerwijkselaan, op fi etspad). Na ± 500 meter ziet u rechts een hek met de letters WaterMeerwijk.
  • Vervolg uw weg over het fietspad van de Meerwijkselaan. Na ± 300 meter komt u bij punt 4 .
  • Vervolg uw weg over het fietspad van de Meerwijkselaan. Na ± 250m 1e weg rechtsaf. Doorlopen tot het begin van het Louisedal 5 (± 350 meter).
  • Loop terug en sla het eerste pad rechtsaf. Rechts ziet u indrukwekkende hoeveelheden uitgeworpen grond. Einde pad, bij het hek, rechtsaf.
  • Loop door het dal heen en volg het hek aan uw linkerzijde. Als het hek een haakse bocht naar links maakt, volg dan het pad rechtdoor. Bij T-splitsing met pad linksaf, met het pad mee bocht rechtsaf, bij T-splitsing met groot pad linksaf (Theresiaweg, onverhard). Passeer de slagboom.
  • Volg de Theresiaweg tot deze uitkomt op de Koning Davidlaan, rechtsaf. Einde weg rechtsaf (Sophiaweg), splitsing linksaf, 1e pad linksaf.
  • Loop alsmaar door tot de asfaltweg, deze rechtsaf (Bosweg). Groot kruispunt linksaf (Sophiaweg) en meteen rechtsaf (Broerdijk).
  • Vervolg uw weg over de Broerdijk tot het kruispunt met de Hengstdalseweg.
  • Vervolg uw weg over de Broerdijk tot het kruispunt met de Berg en Dalseweg.
  • Steek het kruispunt over (Broerweg). De huizenrij achter het pleintje links geeft ongeveer de locatie aan waar de muur van de castra heeft gelopen. Loop door tot het kruispunt met de Ubbergseveldweg. U bent aangekomen op het eindpunt van de route.