Sorry, dit evenement is niet meer beschikbaar

Dinsdag 16 april: ARRA #3 De Stad als Oase

Waar:
Arnhem

Wanneer:
t/m 16 april

Zo kun je ons bereiken

NiCo
Coehoornstraat 17
6811LA Arnhem
Plan je route

vanaf jouw locatie

Tijdens deze meet-up in het kader van het CASA-jaarthema ARRA kijken we naar de toekomst van de Arnhemse Parken, Sonsbeek in het bijzonder. Inleider is Shahaf Strickmann van Strootman Landschapsarchitecten die recent een visie voor Arnhems monumentale groen maakten. Daarna gaan we met diverse gasten en de zaal in gesprek over een duurzame balans tussen natuur, cultuur en recreatie.

Arnhem is volgens de Atlas van Nederlandse Gemeenten met afstand de aantrekkelijkste stad in Nederland op het gebied van groen en blauw. Deze eerste plaats danken we aan de vele parken, maar deze gaan zo langzamerhand aan hun eigen succes ten onder. Met name Sonsbeek heeft onder zijn populariteit te lijden. Daarnaast bedreigt klimaatverandering het park. Hoe zorgen we ervoor dat de ‘achtertuin van Arnhem’, die van grote cultuurhistorische waarde is én de habitat vormt voor veel van de ‘andere Arnhemmers’, toekomstbestendig wordt? Zijn de monumentale parken toe aan een nieuwe laag of moeten we ze niet gewoon met rust laten? Hoe staat het met de overige parken en welke kansen liggen er elders in de stad? Want Arnhem mag dan parkstad heten, buiten de parken is nog een wereld te winnen. Het schaamgroen voorbij!

Sprekers
Inleider is landschapsarchitect Shahaf Strickmann van Strootman Landschapsarchitecten, die recent in opdracht van de gemeente Arnhem een visie en ontwikkelplan voor de parken Sonsbeek, Zypendaal en Gulden Bodem maakten. Daarna gaan we met de zaal in gesprek over een duurzame balans tussen natuur, cultuur en gebruik. Speciale gasten zijn Sanne Blok (Groen Arnhem), ondernemer en eventorganisator Kees Bouwhof (Buitenplaats Sonsbeek), boomexpert en ‘bosman’ Simon Klingen (Klingen Bomen), landschaps- en erfgoeddeskundige Renée Koning (Gelders Genootschap) en Marco van der Wel, Arnhems wethouder Natuur, Milieu en de Stadsparken. Barbara Esseboom, voorzitter van het Comité Keti Koti en onderzoeker naar Arnhems slavernijverleden van Arnhem, zal twee nieuwe nominaties doen voor de Petprijs, die CASA aan het eind van dit jaar uitreikt voor de beste en slechtste publieke ruimte in Arnhem.

CASA Jaarthema 2024: ‘ARRA’
In 2024 richt CASA zich onder het motto ARRA – ‘Arnhem’ in straattaal – op de publieke ruimte(s) in de stad. Hoe richten we deze in om de uitdagingen van onze tijd het hoofd te bieden? Ons doel is om te laten zien hoe de publieke ruimte anders zou kunnen functioneren. Dat doen we door middel van een gevarieerd programma, waarin we aan de hand van verschillende thema’s de opgaven in de publieke ruimte in kaart brengen. Door nieuwe perspectieven en (ontwerp)oplossingen te presenteren, bieden we bovendien voorstellen voor verbetering om de stad groener, gezonder en gastvrijer te maken.

Deze programmareeks wordt mede mogelijk gemaakt door de gemeente Arnhem, het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie en de sponsoren van CASA.

Datum: dinsdag 16 april 2024
Aanvang: 20.00 uur, zaal open vanaf 19.30 uur
Locatie: NiCo, Coehoornstraat 17 (nabij Arnhem CS)
Entree: € 5,00, studenten, Gelrepashouders en leden van de CASA-sociëteit gratis.
Aanmelden: mail rsvp@casa-arnhem.nl o.v.v. Oase om verzekerd te zijn van een plek.

Hier ga je heen